Bezpieczeństwo pasywne (bierne) do SIL3/PLe
Proste i ekonomicznie uzasadnione rozwiązanie firmy Bihl+Wiedemann
Technologia bezpieczeństwa pasywnego jako przystępna alternatywa.
Zasadniczo warunki poprawnego zabezpieczenia maszyn i urządzeń mogą być spełnione na wiele sposobów, ale technologia bezpieczeństwa pasywnego staje się coraz ważniejsza i coraz bardziej pożądana, szczególnie w przypadku systemów sieciowych. Wynika to głownie z możliwości uzyskania znacznych oszczędności kosztowych oraz znacznie mniejszą złożoność samego systemu, w porównaniu do rozwiązań konkurencyjnych.
Co jest takie wyjątkowe w bezpieczeństwie pasywnym?
Co odróżnia technologię bezpieczeństwa pasywnego od klasycznych rozwiązań sieciowych w zakresie realizacji funkcji bezpieczeństwa funkcjonalnego? W klasycznych systemach dla każdego elementu wykonawczego wymagane jest bezpieczne wyjście. Niewątpliwą zaletą jest fakt, że wszystkie napędy można w sposób bezpieczny wyłączać indywidualnie. Jednakże taki poziom elastyczności (jednostkowe odłączanie kolejnych napędów) nie jest zawsze wymagany. Bardzo często konieczne jest jednoczesne wyłączenie pewnej grupy napędów ustawczych. Właśnie w takich przypadkach technologia bezpieczeństwa pasywnego staje się dobrą i korzystną ekonomicznie alternatywą. Łatwo sobie wyobrazić, że koszt rozwiązania, w którym każdy napęd jest wyłączany indywidualnie, będzie bardzo wysoki, niejednokrotnie eliminując pewne systemy sieciowe z pola możliwych rozwiązań. W przypadku technologii bezpieczeńtwa pasywnego, wszystkie wyjścia mogą być wyłączane, jak i sterowane, bez konieczności korzystania z indywidualnej funkcji zabezpieczającej. Ponadto, jeśli takie rozwiązanie jest wymagane, całe grupy napędów mogą być bezpiecznie rozłączane w wykorzystaniem tylko jednego wyjścia bezpiecznego – wystarczy odłączyć napięcie zasilające dla wszystkich napędów w danej grupie urządzeń.
Dlaczego AS-Interface jest idealnym rozwiązaniem przy technologii bezpieczeństwa pasywnego?
Aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa pasywnego konieczne jest zapewnienie, że dany napęd nie zostanie zasilony zewnętrznie, w momencie kiedy zasilanie główne jest wyłączone. W najlepszym przypadku, często wymaganym przez założenia projektowe, zasilanie napędów ustawczych jest galwanicznie odseparowane od zasilania systemu komunikacyjnego i zasilania czujników.
Taka zasada zasilania była od zawsze podstawą systemów AS-Interface – szczególnie w modułach napędowych, jakie znajdą Państwo w ofercie firmy Bihl+Wiedemann. W takim inteligentnym systemie okablowania, przewody profilowe są odseparowane od siebie, jako systemowy ciąg przewodowy, w montażowych częściach modułów podrzędnych, przy czym żółty przewód ASi transmituje dane oraz zasilanie, natomiast czarny przewód profilowy jest odpowiedzialny za dostarczenie zasilania pomocniczego. Korzystając z tak zaprojektowanego systemu można uzyskać rozwiązanie spełniające wymagania do kategorii bezpieczeństwa SIL3 lub PLe.
Dzięki inteligentnemu systemowi okablowania, jakim charakteryzuje się technologia ASi, możliwe jest utrzymanie zasilania i komunikacji w sieci ASi, przy selektywnym wyłączaniu kolejnych modułów peryferyjnych z wykorzystaniem linii zasialania pomocniczego AUX. Oznacza to, że żadnen z uczestników wymiany danych nie traci możliwości komunikacyjnych, co ma często miejsce w systemach opartych na rozwiązaniu typu Ethernet. Jednocześnie nie ma żadnych nieprzewidzianych skutków wywołania takiej funkcji bezpieczeństwa dla innych części systemu. Z wykorzystaniem magistrali ASi moduły dodatkowo wykrywają i zgłaszają, że napięcie pomocnicze AUX zostało odłączone. Informacje te są zazwyczaj wykorzystywane jako dane diagnostyczne przekazywane do nadrzędnego systemu sterowania.


W przypadku wyłączenia zasilania głównego, komunikacja, jak i zasilanie systemu ASi i czujników, są utrzymywane z wykorzystaniem głównej magistrali (żółtego przewodu ASi). W takiej samej sytuacji, w systemie konwencjonalnym opartym na rozwiązaniu typu Ethernet (dolny rysunek powyżej) następuje utrata zdolności komunikacyjnych modułów.
W praktyce często wykorzystuje się kilka linii zasilania pomocniczego AUX, uzyskując dzięki temu możliwość wyłączania poszczególnych segmentów linii napędowych, a nie całego systemu. W przypadku sytuacji niebezpiecznej, tylko określona grupa napędów/urządzeń wykonawczych zostanie wyłączona, poprzez odłączenie od zasilania określonego przewodu AUX (wszystkie tak wyłączone moduły pozostają w stanie umożliwiającym komunikację w ASi). Nieistotne z punktu widzenia bezpieczeństwa elementy zostają w dalszym ciągu w pełni zasilone przez inną, odseparowaną linię zasilania pomocniczego. Tym samym wszystkie dane z czujników są zawsze dostępne dla systemu sterowania.

Jak doskonale wiadomo, system ASi dostarcza zasilanie również główną magistralą komunikacyjną (żółtym przewodem ASi). Oznacza to, że w niektórych przypadkach nie ma konieczności korzystania z dodatkowej linii zasilania pomocniczego, o ile wszystkie moduły niezwiązane z bezpieczeństwem mogą być zasilane z głównej magistrali. W ofercie firmy Bihl+Wiedemann znajdziemy cały szereg produktów, które zapewniają zasilanie czujników (wejść) z żółtego przewodu, a aktuatorów (wyjść) z czarnego przewodu zasilania pomocniczego AUX.

Jakie są opcje zastosowania bezpieczeństwa pasywnego w danej aplikacji?
Dzięki szerokiej ofercie produktowej firmy Bihl+Wiedemann można w bardzo prosty sposób zintegrować elementy bezpieczeństwa pasywnego w bieżącym systemie sterownia – i to w różnych klasach szczelności IP. Dzięki modułom IP20 można w sposób kosztowo zoptymalizowany zastosować pasywne styki bezpieczeństwa w szafach sterowniczych. Ponadto możliwe jest wyłączenie lini zasilania pomocniczego AUX w sposób lokalny, poprzez skorzystanie z modułów polowych o podwyższonym stopniu ochrony (IP67). Pozwala to na znaczne zmniejszenie nakładów finansowych związanych z samym okablowaniem. Należy również pamiętać, że sieć ASi może być w sposób bezproblemowy zintegrowana z powszechnie stosowanymi nadrzędnymi systemami automatyki przemysłowej.

Zalety systemu bezpieczeństwa pasywnego opartego na komponentach Bihl+Wiedemann
![]() |
Bezpieczeństwo do SIL3/PLe Żółty przewód ASi wykorzystywany jest zarówno do przesyłu danych jaki i zasilania, natomiast przewód czarny jest przewodem zasilania pomocniczego. Taki rozdział zapewnia, że wszystkie podłączone napędy, czy też urządzenia wykonawcze nie będą pod napięciem po wyłączeniu zasilania pomocniczego AUX. Poziom bezpieczeństwa SIL3/PLe jest łatwo osiągalny. W przypadku standardowego (konwencjonalnego) podłączenia, wykorzystującego 4-żyłowy przewód łączeniowy, taki poziom bezpieczeństwa można osiągnąć tylko dużym nakładem pracy i kosztów. |
![]() |
Oszczędność kosztów związanych ze sprzętem W konwencjonalnych rozwiązaniach bezpieczeństwa wymagane jest z reguły osobne, indywidualne wyjście bezpieczne dla każdego napędu. W przypadku bezpieczeństwa pasywnego możliwe jest zastosowanie znacznie tańszego, standardowego wyjścia sterującego, a do odłączenia całej grupy napędów tylko jednego wyjścia bezpieczeństwa. |
![]() |
Zawsze dostępne systemy czujników Żółty przewód ASi przesyła sygnały sterujące oraz zasila wejścia modułów podrzędnych prądem o wartości do 8A. Oznacza to, że nawet po wyłączeniu zasilania pomocniczego, system czujników danej aplikacji pozostaje w dalszym ciągu dostępny i dostarcza aktualnych informacji do nadrzędnego systemu sterowania. |
![]() |
Wydajne zasilanie Czarny przewód zasialania pomocniczego może dostarczyć do 16 lub 20A, w zależności od przekroju jego żyły. Oznacza to znacznie więcej dostępnej mocy niż ma to miejsce w rozwiązaniach opartych na przewodach okrągłych z wtykami M12. To z kolei oznacza znacznie mniejszy koszt zasilania przypadający na metr przewodu. Będzie to rozwiązaniem idealnym np. dla IO-Link (więcej informacji znajdą Państwo TUTAJ) czy też dla napędów stosowanych w standardowych systemach transportu. |
Potencjał oszczędności dzięki bezpieczeństwu pasywnemu
Zastosowanie bezpieczeństwa biernego opartego na produktach B+W zapewnia znaczne oszczędności, wynikające m.in. z mniejszej ilości, koniecznych do zastosowania, wyjść bezpieczeństwa. Dodatkowym czynnikiem ekonomicznym są oczywiście wszystkie zalety samego systemu ASi oraz korzyści jakie z nich wynikają. Dzięki zastosowaniu profilowych przewodów, w połączeniu z unikalna metodą montażu (piercing), poziom oszczędności sięga nawet 68%. Wynika to głównie z braku konieczności przygotowania złącz i przewodów oraz z prostoty i szybkości samego montażu. Więcej informacji o tych oszczędnościach znajdą Państwo w tym artykule: “Przewód ASi – pewny, bezpieczny i niesamowicie szybki sposób łączenia”.
Koniecznie sprawdź wymagania techniczne!Bezpieczeństwo pasywne można zapewnić tylko wówczas, kiedy spełnione są następujące wymagania techniczne:
W odniesieniu do konkretnych rozwiązań AS-Interface oznacza to, że najprostszym sposobem zastosowania rozwiązania opartego na bezpieczeństwie pasywnym jest skorzystanie z modułów ASi, w których ta zgodność jest jasno określona w karcie katalogowej. Ponadto, wszystkie moduły korzystające z zasilania AUX i ASi powinny być zasilane oddzielnie, z różnych źródeł, poprzez żółty i czarny przewód profilowy.
|
PYTANIA I ODPOWIEDZI
Wg jakiej specyfikacji normatywnej firma Bihl+Wiedemann traktuje zagadnienie bezpieczeństwa pasywnego?
Bezpieczne wyłączenie układu (Passive Safety) jest normowane przez Dyrektywę Maszynową 2006/42/WE, EN ISO 13849-1 oraz EN 62061.
Kiedy stosuje się bezpieczeństwo bierne (pasywne)?
Zasada ta ma zastosowanie, kiedy bezpieczny stan komponentów danego urządzenia, które mają być objęte bezpieczeństwem pasywnym, można osiągnąć poprzez odłączenie ich od napięcia zasilania (zasada prądu czynnego);
Które z komponentów w sieci ASi muszą być pasywnie bezpieczne, żeby można było wykorzystać zasadę bezpiecznego wyłączenia?
Wszystkie komponenty, które mają podłączenie z różnymi potencjałami zasilania i znajdują się w układzie bezpiecznego wyłączenia maszyny/linii, muszą być pasywnie bezpieczne;
Na co należy zwrócić uwagę przy wymianie urządzenia na nowy, pasywnie bezpieczny moduł?
Niestety dodanie modułów pasywnie bezpiecznych nie jest wystarczające do zoptymalizowania pracy istniejącej linii czy też maszyny, w której zasada bezpieczeństwa pasywnego nie była wcześniej zastosowana. W takim przypadku należy przeprowadzić nową ocenę bezpieczeństwa maszyny.
Jak mogę ustalić, czy dany moduł jest pasywnie bezpieczny?
Informacje takie można znaleźć w kartach katalogowych naszych produktów, w kategorii “Environment”;








1 thought on “Bezpieczeństwo pasywne (bierne) do SIL3/PLe”
Comments are closed.